Zebrane
materiały należy opracować w formie folderu - przykład wykonania w Wordzie.
Zakładam, że podstawowe operacje edytorkie są uczniom znane.
Marginesy:
Koniecznie trzeba ustawić
dodatkowy margines 0,7-0,8 cm na oprawę
Style:
Należy
zdefiniować style dla tytułów rozdziałów i podrozdziałów
Nagłowek 1 dla nazw rozdziałów
Nagłowek 2 dla nazw podrozdziałów
Dla czcionek i akapitów
Arial wielkość czcionki "10" lub "11",
tekst musi być wyjustowany
W ustawieniach akapitu należy zwrócić uwagę na wcięcia w akapicie 1,2 cm,
odstępy między akapitami 0 pkt. oraz odstępy w samym akapicie interlinia
1,5 wiersza lub conajmniej 15 pkt.
Strona
tytułowa :
Na stronie tytułowej
muszą znaleźć się następujące elementy:
Informacja o instytucji (uczelni) w której złożona jest dana praca
-wstawiamy te dane do nagłówka
Tytuł pracy wstawiony na środku strony
Autor pracy - dane te muszą być wyrównane do lewej strony (można to
ustawić posługując się znacznikami wcięcia na linijce)
Miejscowość, miesiąc i rok napisania pracy - wstawiamy te dane do
stopki
Podział
stron :
W czasie tworzenia pracy
powinniśmy się posługiwać podziałem:
Strony - umozliwia ustawiania długości tekstu na stronach,
Sekcji - umożliwia zindywidualizowanie ustawień: orintacja, marginesy, numeracja
stron, nagłowki i stopki, akapity. Przy dużych dokumentach, każdy z rozdziałów
może być oddzielną sekcją
Formatowanie
tekstu :
Justowanie tekstu
jest konieczne, ze względu na estetykę. Jeśli tekst umieszczony w pracy
jest ściągany ze stron www, to wraz z tekstem skopiowane są formatowania.
Koniecznie należy sprawdzić użyte znaki w pracywłączając przycisk "pokaż
wszystko"
Jeśli w tekście użyto ręcznego podziału
do wymuszenia przejścia do następnego wiersza to konieczne jest zastąpienia
tego znaku znakiem Można
to zrobić wykorzystując funkcje "znajdź i zamień"
Na końcach wierszy nie
mogą zostać samogłoski i przyimki jednoliterowe, tj. a, i, o, u, w, z . Chcąc
wyeliminować je z końców wierszy należy użyć funkcji "znajdź i zamień"
jak w poprzednim punkcie. Należy dodatkowo zwrócić uwagę na uwzględnienie
wielkości liter. Należy wyszukać kombinacji "spacja a spacja" i
zamienić na "spacja a twarda spacja"
Twardą spację otrzymujemy z kombinacji CTRL+SHIFT+SPACJA
Przypisy:
Przypisy
służą do opisywania tekstów
Numerowanie
stron:
Praca
musi byc ponumerowana
Jeśli do pracy dołączony jest dodatek, w którym umieszczone byłyby
dodatkowe dane jak tabele, wykresy obliczenia itd. to stosujemy inną
numerację
Na stronie tytułowej nie powinno być numeru strony
Numerowanie zaczynamy od 1 na pierwszej stronie tekstu, najlepiej
umieścić w stopce po prawej stronie
Jeśli w pracy mamy podział na sekcje to koniecznie w formatowaniu
musimy zaznaczyć funkcje numerowania z poprzedniej sekcji
Nagłówki
i stopki:
Aby uatrakcyjnić
wygląd pracy można dla każdego rozdziału ustawić odrębne nagłówki i stopki
(jest to możliwe przy podziale na sekcje). Można dodatkowo wprowadzić
linię oddzielającą nagłowki od reszty tekstu.
Grafika
w dokumencie:
Do dokumentu
Worda można wstawiać gotowe elementy:
Autokształty
obiekty WordArta
obiekty trójwymiarowe
rysunki z pliku
ClipArt
wykresy
diagramy
figury
Do ich edycji najlepiej posługiwać się paskiem narzędzi Rysowanie
Najczęściej używane
funkcje formatowania:
układ
kolejność
kolory i linie
edycja rysunku (przycinanie)
Podpisy
pod rysunkami:
W układzie "równo
z tekstem", co można łatwo rozpoznać po charakterystycznym obramowaniu
rysunku, podpis wstawiamy wywołując podręczne menu
W
pozostałych układach podpis wstawiamy z menu Worda, następnie wstawiamy podpis
jw. Niestety tak wstawiony podpis nie jest rozpoznawany przez funkcję automatycznych
spisów, dlatego konieczna jest konwersja na ramkę
Spisy:
W dokumentach
Worda najczęściej wstawiane są automatycznie spisy: